Vječni autsajderi od Tolkiena do Warcrafta: Kratki pregled razvoja orkova!



U svijetu fantazije orkovi su vjerovatno ultimativni negativci. Stalno na strani zla orci su oduvijek služili kao beskrajnom masom koja je služila u vojne svrhe. Nerijetko beskarakterni uz same fizičke nedostatke bili samo objektima manipulacije i slično. Vječni autsajderi koji su uvijek služili za jednokratno upotrebu. Loši u taktiziranju, ali uvijek brojno nadmoćni da bi to uopšte bilo bitno. Dobri u borbi tek toliko da heroji izgledaju cool, ali nikad dovoljno dobri da predstavljaju stvarnu prijetnju. Naravno, njihova uloga se mijenjala s godinama, ali nikada moralna strana. Istu i sličnu sudbinu orkovi su imali i u video igrama, a u nastavku ćemo vam reći nešto više o njihovom putu kroz ovaj medij.


Thrall je, vjerovatno, jedan od najpoznatijih orkova u svijetu. On je prvobitno bio zamišljen za igru Warcraft: Lord of the Clans. Njegov originalni dizajn je trebao biti puno drugačiji od onog što smo dobili u Warcraftu 3. Prvi čovjek kojeg srećemo u toj igri je čuvar zatvora u kojem se Thrall nalazi. On je okrutan i nespretan. Do vremena u Lord of the Clans orci su postali robovi. Prvi put se u jednoj igri orci prikazuju kao žrtvama, a ne agresorima. Međutim, nakon 18 mjeseci razvoja, Lord of the Clans je otkazana, a sama priča je kasnije bila prepričana i kanonizirana u jednom od Warcraft romana. Kasnije je, otprilike u istom periodu, u jednom drugom romanu, Of Blood and Honor, orci su zamišljeni na sličan način.



Raniji prikazi plemenitih orka otprilike su česta pojava kao i patuljci bez dugih brada. Smatra se da je samu riječ ork Tolkien izvukao iz engleskog epa Beowulf. U epu se pojavljuje riječ "orcneas" koja predstavlja zlo pleme koje je bog osudio. Drugi mogući izvor riječi bi mogao biti saksonski naziv za normanske osvajače. Riječ orc u ovom bi slučaju bila prevedena kao demoni ili stranci.


Dalje, Tolkienova ideja orkova, ali i goblina, vjerovatno je proistakla i iz njegove omiljene bajke iz djetinjstva, The Princess and the Goblin Georgea MacDonaldsa iz 1872. godine. U njoj se goblini opisuju kao podzemnom rasom koja nije uobičajeno ružna, ali je apsolutno jeziva, ili jezivo groteskna, kako u licu, tako i u obliku.


Nakon Tolkiena orci su počeli dobijati sve više prostora, a jedna od prvi glavnih uloga im je bila u Dungeons & Dragons White Box Setu iz 1974. godine. Posuđujući mnogo tropa od Tolkiena, orci su se ovdje pojavljivali kao zli i ratnični nastrojeni likovi koji ne vole sunčevu svjetlost. Kasnije su se ponovo pojavili u Monster Manual iz 1977. godine gdje je navedeno nekoliko plemena orkova. Ova korelacija između slabe inteligencije, agresivnosti i plemenskog društva neke su od glavnih odlika kojima će se i Warcraft kasnije baviti.


Međutim, u navedenom priručniku za D&D orkovi još ne posjeduju njihovu najpoznatiju osobinu: još uvijek nisu zeleni. U njemu su opisani kao čudovišta smeđe ili smeđe sa zelenim nijansama i plavkastim sjajem. Prekretnicu u zelenu boju orkovi su doživjeli u drugoj društvenoj igri. Warhammer je tokom '80. godina uveo zelene orke i oni su od tada prisutni kao takvi u ovoj igri. Iako su ih prikazivali u negativnom svjetlu, tek je 1989. godine uz prvo izdanje Shadowruna ubačeno i nekoliko karakternih nijansi na ova bića: "On je grub sa ograničenim senzibilitetom, ali funkcionira u društvu. On nije psihotični ubica kako tvrde neki kultisti iz Humanisa. On samo zarađuje za život radeći ono što radi najbolje."



Unatoč tim pokušajima da se orcima dodijeli i malo ljudskih osobina, oni su uglavnom imali istu zlobnu notu. Zahvaljujući velikom uticaju D&D na popularnu kulturu, Warcraft: Orcs and Humans je bila daleko od prve video igre koja je koristila orke. Prije nje su izlazili naslovi kao što su Rogue iz 1980. godine, pa zatim Bard's Tale iz 1985. te Megami Tensei iz 1987. godine koje su sadržavale brojne varijacije na ideju orkova bilo iz Tolkienove priče, bilo iz D&D adaptacija. Megami Tensei se ovdje relativno izdvaja pošto je imala orkove koji služe demonu Orcusu: boga podzemlja iz latinskog perioda.


Orci se pojavljuju i u igri Elder Scrolls: Arena koja je kreirana otprilike u isto vrijeme kad i Warcraft: Orcs and Humans, iako je izašla tek godinu dana kasnije. Tek će s igrom Morrowind biti moguće igrati s klasom Orsimera. Opis ove klase u igri je otprilike išao ovako: "Ovi sofisticirani barbarski zvjerski narodi sa planina Wrothgian i Dragontail poznati su po svojoj nepokolebljivoj hrabrosti u ratu i izdržljivosti. Orci ratnici u teškom oklopu ubrajaju se u red najboljih trupa u Carstvu. Većina građana smatra društvo Orka kao grubima i okrutnima, ali im se može i diviti zbog njihove žestoke plemenske odanosti i velikodušnoj ravnopravnosti u rankovima i poštovanju među spolovima."


S druge strane, World of Warcraft je nastavio priču ustanovljenu u Warcraftu 3 povremeno se vraćajući demonskim korupcijama kako bi orkovima omogućio da ispune arhaičnu ulogu destruktivnih antagonista. U međuvremenu se pojavilo i nekoliko igara gdje su orci igrali glavnu ulogu. Of Orcs and Men, kao i spinoff Styx, naslovi su Cyanide Studija u kojem se goblini i orci nalaze kao likovi s kojima možemo igrati. U Cyanidovom univerzumu orci i goblini su proganjani i porobljavani od strane ljudske ekspanzijske imperije. Slična historija ropstva se pojavljuje u igri Divinity: Original Sin, iako se u njenom nastavku ne pojavljuju orci.



I onda dolazimo do Shadow of Mordor. Sve se opet, nekako, svede na Tolkienove orke. U ovom slučaju, iako ne igrate s njima, orci igraju jako bitnu ulogu u igri, pogotovo jer posjeduju mogućnost pamćenja vašeg lika koje omogućava stvaranje želje za osvetom zbog svih stvari koje ćete učiniti tokom igranja. Iako su bitna figura u razvoju igre, oni ipak značajno izostaju iz same priče. U nastavku igre, Shadow of War, protagonist s kojim igrate sada ima mogućnost mentalnog porobljavanja orkova. Ovaj postupak je izazvao mnoge kritike prema autorima kako su pretjerali u okrutnosti prema orcima pošto u jednom trenutku samo igranje postane neugodno iskustvo.


Moderno doba je dovelo i do otvaranja mnogih tema oko uloge orkova i njihove reprezentacije u svijetu fikcije kao pojavom proizašlom iz naše stvarnosti. U nekim esejima autori povijest orka smatraju kao slikom britanskog imperijalnog rasizma. Čak je i ideja rase ratnika, prema nekim autorima, duboko ukorijenjena u britanskom konceptu borilačkih rasa. To je oznaka koja je nastala nakon indijske pobune iz 1857. godine, a britanske kolonijalne sile su te narode opisivali kao: "snažan, črvst, divljak. Rođen u nasilnim, ratnim kulturama. Odgojen da nagrađuje vojnu hrabrost. Prirodno sklon pohoditi susjedne teritorije ili, kad se ne mogu naći susjedi, boriti se među sobom. Tvrdoglavi i jednostavni. Podložni kontroli o strane gracioznijih ljudi..."


Mnogi kreatori igara odupiru se ustaljenim pravcima prezentacije orkova, humanizirajući ih. Bitter Berries je kreativni tim koji stoji iza igre Salting the Earth koje je predstavljena kao moderna fantazija koja se odvija u svijetu nakon građanskog rata, a neki od glavnih tematskih fokusa su LGBT+ i uloga žena u svijetu, društvu i porodici. Projekt je zamišljen s idejom da subverzira već ustaljene trope, a umjesto primitivizma, kultura orkova u igri je inspirisana kulturom jugoistočne Azije.


Dalje, imamo i grafički roman Tusk u kojem se pridružujemo grupi queer orkova koji putuju širom svijeta koji je, prema riječima kreatora, inspirisan Skyrimom. Tusk je za kreatora bio prilika da istraži teme kao što su pronađena porodica, zajednica, suksualnost i dinamika moći.


Orci su, bez sumnje, jedan od ključnih elemenata fantazije i, možemo reći, najlakši autorov eskapizam kada je riječ o pronalasku antagoniste. Umijeće je iskoristiti već uveliko iscijeđen motiv i od njega kreirati nešto novo, originalno i svježe. Orci će, ipak, bez obzira na sve i dalje ostati glavnim autsajderima preko čijih će se leđa uspinjati heroji.

   |  

   |  

  • Facebook - White Circle
  • YouTube
  • Instagram - White Circle
  • Twitter - White Circle

evolucijaportal@gmail.com   |   71000 Sarajevo, Bosna i Hercegovina

© 2019 BY e-volution.com