Papagaj sloboda: Društvo okačeno na volframovu nit!



Kada je riječ o književnim nagradama u Bosni i Hercegovini, nagrada Mak Dizdar koja se dodjeljuje u sklopu festivala Slovo Gorčina za kratak je period postala jednom od najbitnijih za bh. književnost. O tome govore i brojne reakcije koje su uslijedile nakon što je 2019. godine za najbolju zbirku poezije proglašena kolekcija pjesama Vernesa Subašića pod nazivom Papagaj sloboda. Od 2020. godine, festival je dobio partnera u obliku Buybooka koji će izdavati prvonagrađene zbirke, a početak suradnje je obilježilo izdavanje već spomenute zbirke Papagaj Sloboda.


Koherentna i komplementarna cjelina zbirke od 72 pjesme poredanih u pet poglavlja donosi nam mnogobrojne slike svakodnevnice ispunjene nerijetko tragikomičnim scenama. "Svijet je lonac/ pun kipućeg sutlijaša", gdje su "u supermarketu velike gužve" koji više "liči/ na slomljen hrđavi žilet/ kojim s lica paučinu/ svako jutro skidam." Citati iz nekoliko pjesama jasno ocrtavaju linije svakodnevnog života kojim kroči autor, ali i mi sami.


Svaka pjesma iz zbirke na sebi svojstven način nosi duh bh. svakodnevnice i svjetonazora. Upravo iz tog razloga kažem da imamo mješavinu tragedije i komedije. Tragedija se odvija na egzistencijalnom nivou, na nivou postojanja stvari i bića: "čikovi još neugašeni/ frcali su uokolo/ kao geleri." Komedija, odnosno humor u pjesmama dolazi u obliku ironije i satire. To je ona vrsta humora zbog kojeg nam zastane knedla u grlu. On se zasniva na faktima iz svakodnevnice koji na svojevrstan način tragediju življenja u BiH pokušava podići do nivoa katarze, ali zbog nemogućnosti iste, ostajemo s gorkim okusom u grlu: "kap po kap/ ispuštaju smolu/ u potpaljen kazan/ na čijem smo dnu."


No, autor sve ove slike ne postiže beskrajnim redanjem pjesničkih figura, izletima u apstraktno i slično. Subašićeve pjesme, nerijetko sačinjene od dvije-tri strofe u slobodnom stihu, počivaju na redanju analogija i poređenja. Na taj način autor u jednoj pjesmi uspijeva da problem, ideju ili zapažnje postavi uporedo sa čovjekom iz naroda, iz mase, sa buvljaka. Poput odraza u ogledalu, tragikomična stvarnost koja nas okružuje je rezultat našeg djelanja. Ona je potekla iz njega, kao što nakon kiše gljive niču iz zemlje. Poredbene podudarnosti su nerijetko izrečene direktno i bez okolišanja, zbog čega su i same pjesme relativno kratke, ali britke poput oštrice noža. Štaviše, u nekoliko slučajeva bih čak rekao da su, zahvaljujući njihovoj slobodnoj poetskoj formi, odlični primjeri jako kratkih priča.


Pjesma pod nazivom 42: "Vojnik Kemerih/ na samrti,/ ima dobre čizme./ Odgovara mi broj." neodoljivo zaziva onu anegdotu o Hemingwayu i njegovoj smislenoj kratkoj priči od svega šest riječi, te koja ujedno govori priču o cipelama. Upravo je i pojam anegdote ono na šta su me određene pjesme asocirale, pogotovo kada sam čitao poglavlje Animalus. Subašić u tom poglavlju vješto pokazuje koliko našim životima dominiraju flora i fauna. Počevši od pjesme Progon sitnih životinja u kojoj su insekti prikazani kroz likove književnih stvaralaca, do Nedovršeni posao u kojoj, dok jede supu (vjerovatno pileću), djed govori priču o neuspjelom klanju pijetla.


Sve ove priče, odnosno anegdote, kao pogledom kroz špijunku na vratima, čitateljima donose priče o beskonačnom u konačnom, o duhu koji neprikosnoveno vlada svjetovnim, o stalnom ponavljanju, o prirodnom kruženju stvari. Čak i kada se stvari postave uporedo, uz nabačenu "volframovu nit", kratki bljesak i sagorijevanje, stvari će se vratiti na istu polazišnu tačku, poput pokretne trake, da bi opet neke nove generacije nosile "zgužvane novine u cipelama" i išle na "matursko veče".


Zato sam na početku rekao kako je Papagaj sloboda komplementarna cjelina, jer donosi jednu univerzalnu priču o životu, tačnije o življenju, obilježenu modernim bh. motivima, ali koja se u srži ne mijenja kada doživi svoj puni krug. Pa poput papagaja pričamo i uzvikujemo o slobodi, a osuđeni smo da budemo robovima - nagona, prirode, okruženja, prolaženja i čega sve ne, "po čemu onda/ uopće/ razlikovati ljude?"


Autor: Adnan Bajrović

   |  

   |  

  • Facebook - White Circle
  • YouTube
  • Instagram - White Circle
  • Twitter - White Circle

evolucijaportal@gmail.com   |   71000 Sarajevo, Bosna i Hercegovina

© 2019 BY e-volution.com